Miten se on niin vaikeaa?

viestia
Viime aikoina on saatu toistuvasti kuulla, miten vanhustenhoito mättää monessa paikassa. On unohdettu asiakas kokonaan (!), on jätetty tehtäviä tekemättä ja ollaan töykeitä asiakkaille. Viimemainittuun ei tästä ajatuksesta ole apua, sillä se on käyttäytymistapa, mutta muihin kyllä. Siitä tavasta on kyllä päästävä eroon ja esimiestahon on pidettävä asia esillä niin, että se menee kovapäisemmäkin kalloon. Vanhus ansaitsee kunnollisen kohtelun. Aina!

Tekniikka avuksi!
Täällä kyllä siirretään palvelut nettiin ja ollaan olevinaan niin fiksuja. Miksi ei hoideta vanhustenhoidon palveluun sovellusta, joka hoitaa asian kerralla selkeäksi?
Henkilökunnalla tulee olla kännykkä, josta on yhteys asiakastietokantaan siltä osin kuin se hoidon kannalta on tarpeen. Tähän sovellukseen tulee lista asiakkaista, joiden luona ko. päivänä tulee käydä. Sovellus vaatii kirjautumisen asiakkaan luo saavuttaessa ja uloskirjautumisen poistuessa. Sovellus kertoo tarkalleen, mitkä asiat tämän vanhuksen kanssa tulee hoitaa ja tehtävät tulee ruksata tehdyiksi. Ei voi perustella unohduksella, kun kaiken voi tarkistaa! Lista tulee tarkistaa aina ennenkuin poistuu vanhuksen luota. Samalla näkyy työnantajalle, paljonko aikaa ko. vanhuksen luona on kulunut. Sovelluksessa olkoon myös mahdollisuus erityishuomioiden lisäämiseen, jotta mahdolliset ongelmat / poikkeusasiat tulevat huomioduksi heti / jatkossa.  Nämä kirjaukset ja tarkistukset ovat tällä tavalla parin-kolmen minuutin juttu. Nythän moni alan työntekijä valittaa, että raportointiin kuluu aivan liikaa aikaa…
Miksi ihmeessä tätä ei saada kaikkialle käyttöön?

0 Replies to “Miten se on niin vaikeaa?”

  1. On hauskempaa ja tuottoisampaa väsätä pelisovelluksia. Eikä henkilökunnastakaan kaikki halua kännykkää (tabletti olisi parempi), jolla voi seurata asioita. Minun mielestäni kaikille kotipalvelussa työskenteleville tabletti, jossa myös paikkaseurannan oltava koko aika päällä. Uskon, että joku kertomasi kaltainen sovellus on jo olemassa jossain. Jos ei, kyllä nämä nörtit sellaisen varsin nopeasti tekevät. Käyttö ei saa olla vapaaehtoista, vaan se on työväline, jota on käytettävä.

    1. Olen kuullut noita tabletteja joissain paikoissa käytettävänkin. En kyllä tiedä, mitä kaikkea niissä on. Tänä tekniikan aikana pitää tekniikasta ottaa sen etu työlle, Eikä vaan pakottaa vanhoja ihmisiä opettelemaan tekniikan käyttöä, kun palvelut runtataan nettiin ja muualla joutuu maksamaan jumalattoman paljon ylimääräistä.

  2. Aikansa se ottaa ennenkuin mobiililaitteen hyödyt huomataan. Ajansäästö on yksi merkittävä asia. Ja se, että aina voidaan tarkistaa mukana olevalta listalta, mitä juuri tälle asiakkaalle on sovittu tehtäväksi. Minusta on tärkeää myös se, että kotipalvelun henkilöstölle muistutetaan, jotta ”Aivojen käyttö on sallittua, jopa toivottavaa”…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *